Matematika s chutí
Matematika v kuchyni - zhodnocení první části projektu
Od října až do konce února čtvrťáci pilně pracovali na matematickém projektu s názvem Matematika v kuchyni. Je to vlastně spousta matematických dovedností přenesených do praxe, plno zákonitostí, které děti pochopily či odhalily při něčem, na co se těšily. Děti si totiž měly uvařit , zcela samostaně, polévku, hlavní jídlo, moučník a salát. To vše v množství, ze kterého by se najedlo 14 dětí. Předpokladem úspěchu bylo zvládnout vážení, měření objemu, počítání nákladů, orientace v nabídce prodejen s potravinami. Děti si musely poradit i s problémem počtu strávníků, takže, aniž by si vlastně všimly, probraly problematiku zlomků. Pracovaly s různými druhy vah, vážily, odměřovaly, rozdělovaly, vzájemně si pomáhaly a kontrolovaly. Ve finále, když bylo vše propočítáno a připraveno, si nakonec musely poradit i se samostatným nakupováním potravin ( vše hrazeno z projektu Matematika s chutí). Finální den vaření, už byl pro všechny spíše odměnou za poctivou přípravu. Děti se s gustem pustily do krájení, loupání, strouhání, míchání...no prostě bylo ve školní kuchyňce od rána opravdu živo a v půl dvanácté jsme mohli všichni zasednout k narychlo připravené slavnostní tabuli. Servírovala se bramborová polévka, čínské řízečky z kuřecího masa s bramborovou kaší a mrkvovo ananasový salát. Moučník v podobě Medovníku jsme si nechali přes víkend odležet. Děti jedly, jako by předtím týden hladověly...zkrátka co si samy navařily, jim chutnalo nejvíce J.
Ačkoli se může zdát...a dětem se tak zdálo, že cílem bylo finální jídlo, byla tím pravým cílem našeho snažení právě cesta, kterou se k jídlu dopravily a to, co se při tom naučily.
Chtěla bych poděkovat rodičům, kteří trpělivě snášeli informační šumy, a plnili s dětmi jejich domácí úkoly. Velké poděkování patří panu Dědkovi ( Jablotron), který náš projekt prostřednictvím Matematiky s chutí sponzoroval a umožnil nám tak uhradit náklady na vaření, nákup vah , odměrek a odměrných válců.
Mgr. Jitka Madejová, tř. učitelka
Matematika v kuchyni - teoretická příprava projektu:
Úvod:
Příprava pokrmů je mezi dětmi velmi oblíbená a nabízí současně možnosti k tomu, aby žáci přirozeně používali měření času, hmotnosti, objemu, a současně převáděli váhové i objemové jednotky. Vedle samotné přípravy pokrmů v kuchyni vyžaduje tento projekt i výběr a nákup polotovarů s ohledem na zvolený pokrm, stanovený rozpočet, počet porcí nebo kvalitu polotovarů. Děti tak budou moci nahlédnout do problematiky, kterou doposud řešili jen jejich rodiče. Děti vypočítají, jaká je cena jedné porce a současně budou hledat další okolnosti, které cenu navyšují ( doprava do obchodu, spotřeba el. energie, vlastní čas strávený při práci, spotřeba vody atp.)
Plánování , kooperace, přesné měření, vážení , výpočty, dodržení časového rozvrhu a postupu práce se stanou nezbytnými, aby se plánovaný projekt zdařil.
Popis projektu:
Žáci budou pracovat ve čtyřčlenných skupinách. Vyberou si z připravené nabídky pokrmů a rozdělí si je mezi sebou. Na internetu nebo v kuchařce najdou příslušný recept. Připraví si seznam polotovarů k nákupu s ohledem na počet plánovaných porcí ( pro celou třídu). V letácích nebo na internetu najdou nejlepší nabídku ( hodnotícím kritériem nebude jen cena, ale i další informace na etiketách s ohledem na zdraví, původ potravin, výživové údaje). Kriticky vyhodnotí poměr ceny a kvality. Odhadnou cenu plánovaného nákupu a vypočítají cenu jedné porce. Ve skupině nakoupí polotovary.
Ve školní kuchyňce odhadnou dobu přípravy pokrmu a připraví si pracovní postup a rozvržení prací jednotlivých členů skupiny. Při přípravě budou používat kuchyňské váhy, odměrky a hodiny. Žáci rozplánují činnost tak, aby připravili celý pokrm v co nejkratším čase a současně byli všichni zapojeni do práce. Uvařené jídlo rozdělí co nejpřesněji na 14 porcí ( s pomocí vah, odměrných válců, znalosti o zlomkové části). Závěrem bude společný oběd a vyhodnocení nejlepšího pokrmu, popř. hledání příčin neúspěchu.
Cíle:
Dodržení logické a časové posloupnosti jednotlivých činností, zvládnout jednoduché měření hmotnosti, objemu a času i s převody jednotek. Zopakovat si porovnávání cen, odhad, zaokrouhlování. Výpočet ceny pomocí sčítání pod sebou a dělení, získat představu o zlomkové části. Děti budou plánovat, diskutovat o problému, spolupracovat.
Pomůcky: letáky prodejců potravin, kuchařka ( kniha receptů) - kniha nebo internet, vybavená školní kuchyňka, odměrné válce a digitální kuchyňské váhy, papíry, čtvrtky. lepidla, barevné fixy, potraviny ke zpracování
Kritéria úspěšnosti:
Úspěchem bude, když děti budou schopny samostatně kriticky uvažovat nad postupem práce s ohledem na čas a logickou posloupnost. Pokud se budou snažit nastálé potíže smysluplně řešit. Budou se aktivně zapojovat a přicházet s nápady, jak problémy řešit. Nápady nemusí být vždy dobré. Hodnocena bude snaha problém vyřešit, nezaleknout se prvního neúspěchu.( Např. jak rozdělím jídlo na stejné porce pomocí vah, odměrek atp.). Hodnotit budu aktivitu ( pozorováním), rozhovory se žáky, dotazníkem a krátkým testem pro jednotlivce. Hodnotit budu také to, zda se podaří dostat plánovaný pokrm až na talíře spolužáků.